Marhaba a Tunesie en meteen bezoek :D! - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu Marhaba a Tunesie en meteen bezoek :D! - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu

Marhaba a Tunesie en meteen bezoek :D!

Blijf op de hoogte en volg Annamarie

29 April 2014 | Tunesië, Sousse

Oftewel welkom in Tunesie!

Zaterdag 12 april was het zover, na een vlucht van 3 uur stond ik op het vliegveld wat ik de komende 6 maanden zal kunnen dromen. Waarschijnlijk vond ons agentschap het nodig dat wij het dus goed onderzochten, want we hebben 4 uur moeten wachten tot we werden opgehaald. (Ondertussen zijn we erachter gekomen dat dit heel normaal is hier). Wel werd ik netjes naar een hotel gebracht waar ik meteen heerlijk heb geslapen.

Het agentschap
Hier in Tunesië werken we samen met Voyages2000. Dit is een organisatie die zorgt voor de transfer van de vluchten en de excursies voor ons uitvoert. Verder hebben ze gezorgd voor ons appartement, en kan je altijd bij ze terecht als gasten klachten hebben met hun hotelkamer of andere zaken. Midden in Sousse hebben zij een kantoorpand waar wij van Sunweb ook ons kantoor in hebben. Zij werken verder samen met GOplanet uit Litouwen en TUI Oekranie. Dus je kan je voorstellen dat ook zij het behoorlijk druk hebben.

De eerste week
Nadat ik zaterdag heerlijk had geslapen vond ik het zondag tijd om wat te gaan doen. De eerste week was ik nog alleen in mijn plaats dus het was mijn taak om alles op te starten. Maandag kreeg ik mijn auto en was ik gelukkig iets flexibeler. Dinsdag ben ik met iemand van het agentschap zoveel mogelijk hotels af gegaan om me voor te stellen en te controleren of ze nog steeds dezelfde voorwaarden hanteren als het afgelopen jaar. Halverwege deze dag voelde ik me steeds slechter worden, en ja hoor in het eerste het beste hotel alles eruit gegooid. Daarna voelde ik me een stuk beter en heb ik zelfs ‘savonds wat proberen te eten. Dat was echt het slechtste idee ooit; de hele nacht heb ik lopen overgeven en de volgende ochtend zou ik om half 7 worden opgehaald voor een dagexcursie. Omdat ik tegen ziek zijn ben stond ik uiteraard gewoon klaar om met de excursie mee te gaan. Zonder op details in te gaan had ik er na een uur alweer spijt van en ik was pas tegen 6 uur ’s avonds terug. Donderdag voelde ik me gelukkig iets beter dat ik me vooral slap voelde van het twee dagen niet eten en vrijdag voelde ik me gewoon weer normaal. Wat maar goed ook was want zaterdagochtend had ik de eerste arrivals!

De eerste arrivals.
Bij deze aankomsten zat ook mijn collega Bjorn die me de aankomende 6 maanden gaat vergezellen. Ik had hem al ontmoet op de trainingsdagen, maar verder kenden we elkaar natuurlijk nog niet echt goed. Gelukkig zijn we erachter gekomen dat we goed met elkaar overweg kunnen en elkaar mooi aanvullen wat betreft het werk. Zo heb ik de ervaring van het werken met gasten wat je echt nodig hebt en kan hij super enthousiast excursies aanprijzen. Ik was zo blij dat de gasten er eindelijk waren. Dan kon ik weer echt concreet wat gaan doen en me bezig houden met hen. Vraag me niet waarom, maar ik vind het gewoon echt heerlijk (ook al zijn ze echt niet allemaal zo lief haha).

Een week ziet er tot nu toe ong. zo uit:
Zaterdag:
- welkomstenveloppen maken
- Vertrekkende gasten worden vanaf 20.00 uur opgehaald bij hotels
- Aankomst gasten (23.10) mee terug nemen.
Zondag: infomeetings langs alle hotels
Maandag: financiën/administratie dag
Dinsdag: “op visite” bij de gasten voor als ze nog vragen hebben of excursies willen boeken
Woensdag: voorbereiden gasten van donderdag
Donderdag: gasten naar vliegveld brengen en ophalen
Vrijdag: infomeetings

De meivakantie is begonnen in Nederland en dat is goed te merken. We kregen meteen een volle vlucht met 200 gasten. Het is dan altijd heel gezellig op het vliegveld, we zijn er al op tijd en kunnen dan leuk bijkletsen met onze collega in Hammamet en hebben altijd zin om de nieuwe gasten te zien. Ook met de buschauffeurs is het altijd gezellig. Ze zijn echt heel aardig allemaal, en als je goed met ze kan opschieten willen zij het je gasten ook zoveel mogelijk naar de zin maken.

Bezoek!
Wilbert en zijn moeder zijn op dit moment onderweg naar Tunesie! Helaas met een vertraging van 7 uur, maar als het goed is zijn ze er nu over een paar uur :)!

Ik moet weer gaan, maar zal nog even een paar opvallende dingen vermelden over Tunesië:
- Bij elke rotonde hier in de stad staan wel politieagenten, je wordt regelmatig aangehouden maar dat is meer om even te kijken
- In mijn stad (Sousse, 180.000 inwoners) zijn precies twee stoplichten waarvan ik er tot nu toe 1 heb ontmoet.
- Het rijden hier is als een sport, overal komen auto’s vandaan en ze toeteren om werkelijk alles.
- Hierdoor heb ik ook mijn eerste ongeluk(je) gehad. Ik stond stil op een parkeerplaats en ineens gaat de auto voor me achteruit rijden zonder in zijn spiegel te kijken.
- Niemand doet hier een gordel om en het hoeft ook niet van de politie
- Veel mensen rijden hier met drank op savonds en ook dat controleert de politie niet (wat ze precies wel controleren weet eigenlijk niemand)
- Als je hier NIET rookt ben je een buitenstaander. Werkelijk iedereen rookt en ook echt overal. Mijn eerste twee zinnen op kantoor waren dan ook: er wordt niet gerookt in mijn kantoor en er wordt niet gerookt in mijn auto.
- Ik heb een supermooi en groot appartement, 2 slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer met bad, en een mooi balkon. Voor iedereen die langs wil komen, bij deze uitgenodigd .
- Het weer kan hier (helaas) in april net zo veranderlijk zijn als in Nederland. Zo hebben we al een paar regendagen gehad, terwijl dan sochtends de zon bijvoorbeeld lekker scheen.
- De Tunesiërs kunnen beter Engels dan ik had verwacht. De meesten kunnen ook beter Engels dan Frans, terwijl Frans toch wel de tweede taal van het land is.
- Morgen ga ik me helemaal in de watten leggen bij de Hammam samen met de moeder van Wilbert (die dat overigens nog niet weet). Mannen en vrouwen mogen hier niet samen naar een traditionele Hammam, dus Wilbert zal samen met mijn collega gaan.

Mijn adres waar je kaartjes/pakketjes/cadeautjes/fristi/kaas heen mag sturen:

Bedrijf: Voyages2000
Adres: Boulevard 14 jenkier
Immeubles nisk ellil 4eme etage
Plaats : Sousse

Ook heb ik twee nieuwe telefoonnummers :
Als je me wilt bellen: 0021629529762
En om te appen: 0021625491589
Mijn Nederlandse nummer gebruik ik hier in Tunesië niet meer.

Tot snel!
Anna

  • 29 April 2014 - 14:30

    Wiets:

    Leuk om te lezen poekie! Klinkt aanlokkelijk dat appartement van je :)

  • 29 April 2014 - 15:35

    Enneken:

    Klinkt goed allemaal! Leuk verhaal....
    Als het goed is, is er nog altijd een pakket met chipito's, fristi, drop, tijdschriften etc. Onderweg... Naar Gran Canaria.....

  • 29 April 2014 - 16:08

    Susanna:

    Wat goed om iets van je te horen! Komen er gasten op donderdag en zaterdag?
    Word je al goed in de gaten gehouden door Tunesiers?

  • 30 April 2014 - 12:24

    LIES:

    ik kom graag bij je langs, helaas zit ik de komende maanden op Cyprus ;) als jij hierheen wil komen ben je welkom ;) Mijn appartement is iets minder cool, maar dat komt wel goed! Have fun! En groetjes daar!!

  • 30 April 2014 - 22:53

    Annemarie:

    heerlijk, en je past je vanzelf aan he! geweldig. lekker om een auto te hebben. toch nog een behoorlijke plaats sousse.
    nou veel plezier verder. groetjes annemarie.

  • 01 Mei 2014 - 23:19

    Laura & N... & B....:

    Leuk allemaal om te lezen, Anna!
    Heel veel succes & plezier daar :-)

    Liefs van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annamarie

Actief sinds 07 Aug. 2008
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 53055

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 11 Oktober 2017

Bas, Anna & little baby reis

03 December 2014 - 18 April 2015

Wens Chalet in Oostenrijk

12 April 2014 - 31 Oktober 2014

Werken in Tunesië!

11 December 2013 - 18 Maart 2014

Werken in Zwitserland

24 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: