Het WK en de Ramadan in een Arabisch land! - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu Het WK en de Ramadan in een Arabisch land! - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu

Het WK en de Ramadan in een Arabisch land!

Door: Annamarie Woudstra

Blijf op de hoogte en volg Annamarie

27 Juni 2014 | Tunesië, Sousse

Na lang niet geschreven te hebben, wordt het weer tijd voor een nieuw blog. Niet dat er hier niet zoveel gebeurd, maar de inspiratie is er niet altijd en op momenten dat het er wel was was het weer te druk om te schrijven. Nu is er tijd en inspiratie et voila zie hier het resultaat.

Na de drukte van de maand mei, hebben we afgelopen maand vooral de voorbereiding voor het hoogseizoen geperfectioneerd. Zo hebben we nieuwe excursies bedacht, het WK voor de Nederlanders georganiseerd en is onze Area manager langs gekomen. Onze Area manager woont en werkt op Tenerife en is verantwoordelijk voor alle Canarische Eilanden en Tunesië. Als er iets is hebben we met haar ook het eerste contact voordat we contact opnemen met het hoofdkantoor in Nederland.
4 daagjes is ze hier geweest en hebben we veel besproken over komend seizoen en hoe het allemaal gaat. Natuurlijk hebben we ook gezellige avondjes op een terrasje gezeten en zijn we lekker uit eten geweest.

Het WK!
Met mijn geweldige "Orange Dress" maak ik de wedstrijden van het WK mee! Deze jurk is ontstaan uit nood, want na een hele middag rond te hebben gelopen in de Medina (oude stad met allemaal kleding) heb ik niets gevonden wat ook maar lijkt op een oranje jurkje. Mijn Litouwse vriendin Dana kwam toen op het idee om stof te kopen en naar een atelier te gaan. Dus op dinsdagavond ben ik met een Tunesische vriendin naar een mini-atelier gegaan en gezegd dat we voor vrijdag van de stof een oranje jurkje wilden hebben. De jongen was echt een topper. Hij heeft keihard doorgewerkt waardoor ik vrijdag mijn mooie jurkje kon ophalen. Al met al heeft dit me 30 euro gekost. 15 euro voor de stof en 15 euro om het jurkje te laten maken. Geen geld gewoon en bij deze claim ik de rechten op voor het jurkje.
Onze stamkroeg (Golf Brau) hebben we omgedoopt tot Villa Oranje en met andere reisorganisaties hebben we gezorgd dat alle Nederlanders op deze plek met elkaar voetbal kunnen kijken. Niet alleen is dit supergezellig, maar we kunnen ook gewoon Nederland 1 kijken! In plaats van dat Arabische gebrabbel met de andere wedstrijden.

Tunesiërs zijn werkelijk verslaafd aan voetbal. Dat was al goed te merken tijdens de Champions League. In elk cafeetje of restaurant was voetbal te zien. Nu met het WK gaan ze helemaal los. Overal hebben ze grote schermen buiten hangen en elke wedstrijd zenden ze uit. Doordat ze zelf niet meedoen met het WK zijn de Tunesiërs zelf voor Algerije. En ja gisteren werd duidelijk dat Algerije door is naar de 8e finale. Gekkenhuis was het hier. Alle Algerijnen reden al toeterend en buiten de auto hangend door de straten. Ze blokkeerden de wegen en maakten er een groot feest van. Mijn collega en ik wilden er een film van maken, maar helaas waren onze telefoons allebei leeg. Wie weet als ze nog een ronde verder komen)! Tunesiërs zijn verder erg Spanje gezind, maar nadat we met 5-1 van ze hadden gewonnen worden we overal als nieuwe helden ontvangen. Gaaf om mee te maken dat het hele voetbal hier zo leeft. Iedereen weet ook precies alle wedstrijden die zijn gespeeld of die moeten spelen.

Het enige nadeel van dit hele WK gebeuren is dat Wimbledon helemaal vergeten wordt. Terwijl daar natuurlijk de échte master bezig is :).

Buiten het WK en voorbereiding van het hoogseizoen zijn er uiteraard nog steeds gasten en zijn we ook nog gewoon aan het werk. Al een paar keer ben ik nu de Sahara in geweest en ook aan andere excursies heb ik meegedaan. Verder heb ik hier helemaal m'n draai gevonden. Ik ken de steden, de omgeving en uiteraard heb ik al wat verschillende stranden uitgeprobeerd. Met de Tunesiërs en andere reisleiders kan ik goed overweg en we hebben vaak gezellige avondjes met elkaar.

Ramadan
Zoals jullie wel weten zit ik in een Arabisch land en dus ontkom je hier niet aan de vastenmaand de Ramadan. Tijdens de Ramadan mogen volwassen moslims een maand lang van zonsopgang tot zonsondergang niet eten/drinken of seks hebben met hun geliefde. Doordat het hier uiteraard zo warm is is vooral het niet mogen drinken voor moslims een zware opgave. Wel is het voordeel ten opzichte van Nederland dat de zon hier eerder onder gaat (rond half 8) en later op komt (rond half 6).

Veel moslims hier in Tunesië drinken wel regelmatig een biertje. Ondanks dat niet alle moslims meedoen met de Ramadan zullen ze allemaal geen bier gaan drinken. Dit is heel streng verboden tijdens deze maand en ondanks dat toeristen in de kroegen gewoon alcohol kunnen krijgen wordt dit dan absoluut niet verkocht aan moslims.

Elk jaar valt de Ramadan op een andere dag. Dit komt doordat zij een jaar indelen aan de hand van de maan in plaats het aantal dagen zoals wij doen. Hierdoor is het tot op het laatste moment vaak onduidelijk op welke dag het echt begint. Dit jaar begint het (waarschijnlijk) morgen. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn in de straten overdag en 's avonds en of ik er verder als buitenstaander veel van zal merken. Op kantoor wordt me wel regelmatig gevraagd of ik niet mee wil doen of dat ik het iig een dag kan proberen. Toen ik jaren geleden bij de shoarmazaak werkte heb ik dit inderdaad een dag gedaan. Vooral omdat ik het zo leuk vond te zien dat ze gezellig met z'n allen gingen eten op het moment van zonsondergang. Misschien zal ik hier ook een dag meedoen uit solidariteit, maar dan zal dat een niet werkdag zijn aangezien ik erg aan water drinken gehecht ben geraakt in dit land. Hoe de Ramadan is verlopen hier hoor je meer over in mn volgende bericht.

Kus,
Anna

  • 27 Juni 2014 - 20:43

    Papa:

    Hallo Annamarie, fijn om je verhaal te lezen, dat je het goed naar je zin hebt en de mensen veel plezier geeft op hun vakantie bestemming. Genieten van een andere cultuur. Meemaakt hoe de mensen daar hun leven leiden. Met al hun eigen inbreng.
    De Israëliër hebben ook een maand van de maanstand en daardoor veranderd ook deze steeds. Ik denk dat de moslims het daar vandaan hebben gehaald.
    Hartelijke groet Papa.

  • 27 Juni 2014 - 22:03

    Hans Smit:

    Ik ben erg benieuwd hoe je jurkje er uit ziet!!

  • 28 Juni 2014 - 12:27

    Greet:

    Wat leuk wat van jou en Tunesië te horen. Die jurk - is echt fantastisch, hij komt in mijn archief, omdat ik in foto heb gemaakt van de foto op facebook. De arabisch-islamitsche versie van een BAvaria jurkje. HEt lijkt me dat de maker toch de eigenlijke rechten heeft op de jurk. Of ben jij 100% ontwerper? Dit is het begin van nieuwe economische bedrijvigheid: niet zozeer klassieke souvenirs verkopen maar ambachtelijke spullen die toeristen bij aanvang van hun vakantie hebben besteld, en evt mee-ontworpen. Natuurlijk heeft de maken al ontwerpen klaen stoffen klaar liggen geheel toegesneden om de Nederlandse smaak. Afro-hollandse spullen dus. En natuurlijk zorg je voor een keurmerk dat de makers er genoeg aan verdienen..
    Die voetvbalgekte, geldt dat ook voro de Tunesische vrouwen? Of zie je alleen mannen in de kroegen en op straat?
    Houden jullie ook voorlichtingsavonden voor de toeristen, over het wat en waarom van de Ramadan?
    Tjee ik zou graag een woestijntocht bij je boeken. Is de zomer daarvoor niet veel te heet?
    daag, kus, greet

  • 30 Juni 2014 - 18:47

    Sandra:

    Hallo Annamarie,

    Ik heb een vraag. Ik heb vakantie naar sousse geboekt van 05- juli t/m 19 juli.
    Ik ga met kinderen. Dit valt midden in de Ramadan.

    Ik heb hotel geboekt halfpensioen omdat ik graag buiten in verschillende restaurants wil gaan eten en omdat ik een 3 sterren hotel heb , heb ik vernomen dat all inclusief dan niet aan te raden is.

    Ik maak me heel erg zorgen over het eten buiten mijn resort tijdens de Ramadan.
    Kan je me hierover meer informatie geven aub?

    Hoop gauw van je te horen,

    Groet Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annamarie

Actief sinds 07 Aug. 2008
Verslag gelezen: 761
Totaal aantal bezoekers 53070

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 11 Oktober 2017

Bas, Anna & little baby reis

03 December 2014 - 18 April 2015

Wens Chalet in Oostenrijk

12 April 2014 - 31 Oktober 2014

Werken in Tunesië!

11 December 2013 - 18 Maart 2014

Werken in Zwitserland

24 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: