Wakawaka Zuidelijk Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu Wakawaka Zuidelijk Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu

Wakawaka Zuidelijk Afrika

Door: Bas & Anna

Blijf op de hoogte en volg Annamarie

12 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Van de Afrikaanse savannes naar de chaotische stad Ho Chi Minh in Vietnam. Vanuit onze relaxte bus in Vietnam zal ik schrijven over onze belevenissen in Zuidelijk Afrika!

Op dinsdag 11 juli vertrokken we met Qatar Airways naar Johannesburg, Zuid-Afrika. Na alle lovende verhalen over deze vliegtuigmaatschappij viel het ons best tegen hoe de eet en drink service aan boord was. Al waren de cabin attendants wel allemaal even aardig!

Aangekomen in Johannesburg hebben we meteen gedaan wat iedereen wordt afgeraden; naar het echte centrum oftewel downtown! Met een local mini-van (een soort bus) die je met je hand kan aanhouden kwamen we supergoedkoop in de stad. Daar kwamen we op een buitenmarkt met 100.000 kraampjes waar iedereen van alles verkocht. Het was supergaaf om daar rond te lopen tussen alle locals, want er waren inderdaad geen toeristen te bekennen. Toen we het later tegen andere Zuid-Afrikanen erover hadden verklaarden ze ons compleet voor gek, maar wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld en het voelde ook echt dat we het dagelijkse leven van deze stad hebben beleefd.

Ons hoofddoel in Zuidelijk Afrika was vooral het bezoeken van de Victoria Falls in Zimbabwe. Om daar te komen kan je heel saai met het vliegtuig rechtstreeks gaan, maar uiteraard kozen wij voor de wat minder makkelijke weg door een auto te huren. Hiermee wilden we een stuk door Zuid-Afrika naar Botswana omhoog en dan via de Victoria Falls door Zimbabwe naar beneden. Easypeasy, dachten we……

In Zuid-Afrika zijn we naar het National Park in Pilanesberg gegaan. Hier hebben we superveel wilde dieren gezien en we hadden niet gedacht dat dat van zo dichtbij zou zijn. Olifanten, giraffen, zebra’s, springbokken, apen, neushoorn, schilpadjes, noem maar op. Heel gaaf hoe alle dieren gewoon rondlopen en er totaal niet op letten dat er auto’s op de weg zijn. We hebben in de buurt een paar dagen geslapen in een guest house van Andrula. Een superlieve en enthousiaste vrouw die meteen allemaal ideeën had en ons later ook nog heeft geholpen!

Hierna zijn we doorgereden naar Botswana. Je merkt meteen dat je hier in het zwarte Afrika komt. Het is geen toeristisch land en zijn ook geen blanke mensen tegengekomen. Maar wat voelden we ons welkom en wat was iedereen aardig! Wat ons opviel waren de vele lifters langs de kant van de weg. Er zijn veel dorpjes langs de snelweg en deze mensen proberen met een lift naar de stad te komen.
Ook hebben we hier zoveel wildlife gespot dat we eigenlijk niet eens meer naar een nature reserve hoefden te gaan. We hebben 1 avond in een chalet geslapen waar de apen om ons heen liepen in de bomen.

Na onze laatste nacht in Botswana werd het tijd voor Zimbabwe. We hadden gelezen dat dit een erg goedkoop land was dus hadden bedacht om in Zimbabwe ook in een natural reserve te slapen in een lodge en dan meteen een toer te doen. (doordat we in het hoogseizoen zaten was dit in Zuid-Afrika en Botswana onbetaalbaar).
Maar bij de grens begon de ellende; We moesten heel wat extra geld betalen voor de auto en met allemaal vage verhalen moesten we de helft contant betalen. Hier hadden we niet op gerekend. We hadden een extra fee aan Hertz betaald zodat we met permits de grens over konden, maar blijkbaar waren die niets waard. Helaas hadden we alles bij elkaar te weinig contant geld bij ons en daar kwam onze redding: 2 superaardige Israeli vroegen wat het probleem was en gaven ons zonder pardon 25 dollar. WAUW!! Wat superaardig!! Ik heb ze wel 1000x bedankt! Ze wilden geen geld terug, maar na aandringen kreeg ik wel een email adres om ze nog een bedankje te kunnen sturen.

Na deze 2 uur stress en gedoe konden we eindelijk het land in. En uiteraard waren we nog geen 5 minuten onderweg of we werden meteen aangehouden door de politie; waar onze reflectiestickers waren, “de wat”??! We dachten serieus dat ze een grapje maakten. Ja, die moest je blijkbaar hebben in Zimbabwe (bedankt Hertz voor het melden). Ze waren al van plan een boete uit te schrijven toen we met veel lieve glimlachjes en geslijm zeiden dat we ze meteen in Victoria Falls gingen halen (Hierna zijn we nog zo’n 20x aangehouden in Zimbabwe en ze controleren de meest uiteenlopende dingen).

De volgende dag zijn we naar de Victoria Falls gegaan en wat was dat prachtig!!! Je hoort vaak van natuurdingen dat het mooi is enz. En vaak is het wel oké. Maar dit is echt super!! Ik raad iedereen aan om hierheen te gaan. Ze zeggen dat je er na ongeveer 2/3 uur wel klaar bent, maar wij hebben ons met gemak een hele dag vermaakt. Hoe de zon steeds verplaatst en daardoor de watervallen er steeds anders uitzien is echt een belevenis!

We hebben het ons veroorloofd om 1 avond/nacht in een luxe lodge in Huwang national reserve te gaan. Het is op een magische plek in de natuur, er wordt heerlijk voor je gezorgd en je zit midden tussen de wilde dieren. Het was zoo relaxed! Het eten was supergoed en het Zimbabwaanse meisje dat daar werkte heb ik in mijn hart gesloten.

Voordat we verder gingen met onze reis wilden we nog iets belangrijks doen en dat was natuurlijk; kijken hoe de baby al deze belevenissen ondergaat ;)! Ik was rond de 19 weken zwanger dus het was tijd voor een echo. Nadat ik Andrula had geappt of ze een goed ziekenhuis wist waar ik dat kon laten doen heeft zij alles voor ons geregeld. Dat was al zo lief! Uiteraard gingen we weer bij haar slapen en toen we aankwamen had ze op onze kamer een tasje gehangen met babycadeautjes. Nog liever :)!

Het belangrijkste was natuurlijk dat met mij en de baby alles goed was en na een zeer uitgebreide echo (kunnen ze in Nederland nog iets van leren) was de conclusie dat alles super gaat! Baby groeit goed en alles zit erop en eraan. Met een gerust hart konden we dus verder op reis en de volgende dag naar Vietnam!

Wat ons opviel in Zuidelijk Afrika:

• Hoewel de blanken en zwarten misschien geen echte oorlog meer hebben, zien we toch nog heel duidelijk een verschil in Zuid-Afrika. Wat wij helaas hebben gezien is dat ze náást elkaar leven maar niet mét elkaar. De zwarte mensen zie je aan het werk, in de supermarkt, als beveiliger, in restaurants enz. De blanke mensen zijn de consumenten, hen zie je in het restaurant zitten en in de supermarkten rondlopen.
• In Zimbabwe hebben ze een groot cash tekort waardoor we bijna nergens geld uit de muur konden halen. Als het bij een pinautomaat wel kon, was het niet meer dan 50 dollar. Hierdoor hebben we wel 1 keer gratis kunnen overnachten :)!
• In Botswana zijn de mensen heel aardig en er waren nergens opdringerige mensen die geld wilden krijgen op de 1 of andere manier. Je merkt dat het land op eigen benen staat.

• 03 Augustus 2017 - 11:52

Tim Anna En Karin :

Hallo Anna en Bas,

Wat leuk om jullie avonturen zo te lezen. Heel veel plezier in Vietnam !

• 03 Augustus 2017 - 13:19

Pake:

Heel fijn om te lezen, al die belevenissen. Het komt weer terug hoe wij in 1978 het meegemaakt hebben in Afrika, met de bus en onderweg alles moesten uitpakken om te zien wat we meenamen. Het gaat jullie goed daar, ook in Vietnam. Groet uit Emmeloord.

• 03 Augustus 2017 - 17:13

Els En Jos:

Wat heerlijk om te lezen bij een lekker kopje koffie op de bank. Wat maken jullie veel mee. Soms iets minder leuk maar jullie zijn al heel veel mooie ervaringen rijker. Wij wensen jullie een hele mooie reis door Vietnam en kijk nu al uit naar nu jullie volgende verslag.

• 03 Augustus 2017 - 20:29

Grada:

Wat een geweldige reis maken jullie,leuk om al jullie belevenissen te lezen.
    Fijn dat alles met de baby ook allemaal goed gaat.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier en een goede reis verder

• 03 Augustus 2017 - 22:42

Wiets:

Thanks voor de update! Kussie van jullie zussie!