Frankrijk, België en Zwitserland! - Reisverslag uit Crans-Montana, Zwitserland van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu Frankrijk, België en Zwitserland! - Reisverslag uit Crans-Montana, Zwitserland van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu

Frankrijk, België en Zwitserland!

Door: Annamarie Woudstra

Blijf op de hoogte en volg Annamarie

21 Januari 2014 | Zwitserland, Crans-Montana

Nadat we vandaag onze tweede businessgroep hebben uitgezwaaid is het weer tijd voor een nieuw berichtje.

Na onze week vrij kregen we onze eerste groep van 42 man (en een paar vrouwen). Voor deze drukte is onze gewaardeerde collega, Dana uit Frankrijk (Chatel) ons een paar dagen komen helpen. We kenden haar al van het trainingsweekend, dus het was sowieso een gezellig weerzien!

Aangezien wij Dana dinsdag weer terug moesten brengen naar Frankrijk (2 uurtjes rijden) hadden we met zijn 3en het fantastische plan opgezet om daar dan mooi te gaan apres skien en aansluitend de volgende dag de piste op te gaan. En toen hebben we dan toch eindelijk een beetje apres ski meegemaakt. In het gebied waar Dana zit, werken heel veel Nederlanders en hun chalet is midden in het dorp, dus elke dag gaan ze wel even langs om gezellig te kletsen. Hier in Zwitserland zitten Myriam en ik midden op een berg en als we naar het dorp willen, moeten we óf een half uur lopen óf een taxi óf niet drinken (laatste is geen optie uiteraard).

Na een supermooi avondje hebben we de volgende dag met een groepje de pistes daar verkend, en wat een mooi gebied is dat! Mijn andere wintersporten waren ook in Frankrijk en de mooie geprepareerde pistes had ik zeker gemist. We hebben een mooi rondje kunnen doen, beginnend in Frankrijk, oversteken naar Zwitserland en weer uitkomend op de plek waar we begonnen, Dana had dit al vaker gedaan en was een prima gids Wanneer er tijd voor is willen Myriam en ik zeker nog een keer die kant op gaan, want we hebben nog lang niet alle pistes kunnen doen:).

Met open armen werden we "thuis" weer ontvangen door onze kok Marianka. Op vrijdag is onze tweede groep aangekomen met 16 man. Dit begon al goed, want we hadden wat mail contact over en weer gehad waarna we erachter zijn gekomen dat deze groep uit België afkomstig was. Op zich geen probleem, maar soms heb je toch meer taalverschillen dan je van te voren denkt. Het eerste taalverschil was al dat er 8 uit het franstalige gedeelte van België kwamen en die ook geen woord Nederlands of Engels spraken. Maar ook met de 8 vlaamse belgen hebben we geweldige woordenverschillen gehad, waar we met elkaar goed om konden lachen. Een paar hiervan op een rijtje:

Nederlands Vlaams
Voormiddag (12 - 15.00) Voormiddag (9 - 12.00)
Tafelvoetbal Een Kicker
Mixdrankjes Mengelen
Geneukt Gepoept
Strax Sebiet
Schoonmaken Kuise
Verdwaald Verloren
Zak Poet
Skischoenen Skibotten

In het mailcontact stond heel leuk dat de groep in de voormiddag weg zou gaan, maar om 20.00 uur graag wilden eten. Dus wij natuurlijk tegen elkaar dat ze dit nooit zouden redden, totdat we hadden opgezocht dat dit in het Vlaams dus heel wat anders betekende dan in het Nederlands :).

Doordat dit een kleine groep was hadden we veel leuker en meer contact met de gasten. Zo hebben we een paar keer met ze geskied en zijn we een paar avonden met ze uit geweest (heel leuk als je de volgende dag om 7 uur weer moet werken). Maar zo konden we mooi een keer wel stappen op zaterdag zonder dat we terug moesten lopen, dus dit vonden wij helemaal geen probleem! Ook vond ik het veel leuker dat je nu wat meer contact met de gasten had, want zo had ik dat van de zomer ook en dat is juist wat ik zo leuk vind aan het werken in de toeristische branche. Wie weet zal dit de komende weken meer gaan gebeuren.

Morgen zijn we lekker een dagje vrij waarna ik eerst op half 10 Federer - Murray zal kijken en daarna heerlijk de piste opgaan.

Donderdag komt er weer een nieuwe groep met wederom een nieuw teamgenootje (we verslijten er nogal wat hier). Deze keer een vrouw die uit Polen komt en al vaker in dit Chalet heeft gewerkt. Myriam en ik zijn benieuwd!

Kus,
Anna

• 21 Januari 2014 - 22:47

Adrie:

Nou, wat een belevenissen,zeg! Wel een mooie kans om 'even over de grens'naar Frankrijk te gaan.
    Ja...leuk taaltje he, dat Vlaams! Net zoals in 't Fries kunnen er makkelijk misverstanden ontstaan...!
    groet mama.

• 22 Januari 2014 - 21:27

Susanna:

Leuk om weer wat van je te horen en je foto's te zien.
    Heerlijk zo dat skiën. Hier hebben we tot nog toe een 'warme' winter....
    Aankomend weekend word ik alweer een jaartje ouder... Maar zoals altijd houd ik bij jou dezelfde leeftijd, omdat jij er niet bij kan zijn;-)
    Nou drink er een op mij!

Veel plezier, x

• 22 Januari 2014 - 22:21

Annemarie:

In Chatel heb ik ook geskied. In een huis met 12 of 16 mensen. Wist niet dat er zoveel verschil is tussen de skipiste kwaliteit.
    Ja en contakt met gasten. Over 3 weken komen ze!!