Welkom in de toekomst; Japan! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu Welkom in de toekomst; Japan! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu

Welkom in de toekomst; Japan!

Door: Bas & Anna

Blijf op de hoogte en volg Annamarie

23 Augustus 2017 | Japan, Tokio

Na een heerlijke nacht, betaald door China Southern Airlines in China te hebben doorgebracht kwamen we uitgerust aan in Japan.

Het cultuurverschil met Vietnam was zo groot! Niet alleen zijn de Japanners super hygiënisch, hebben ze de nieuwste snufjes en kan je overal heel snel komen, maar zijn ze daarnaast ook nog eens ontzettend aardig en netjes. Ze willen alles doen om je te helpen en te zorgen dat je echt een fijne tijd hebt. De toiletbezoekjes in Japan zijn een ware beleving. Allemaal knopjes voor verschillende watersprays en je kan zelfs een muziekknopje aanzetten voor als je daar behoefte aan hebt. Wat een verschil met Vietnam!

Terwijl ik op 1 van de mooiste plekjes van Canada kampeer in de Rocky Mountains denk ik terug aan onze flitsbezoek aan Japan.

We zijn begonnen met een snel bezoek aan Tokyo. Na aankomst hebben we ’s avonds wat gedronken in de Rooftopbar op de 42e verdieping, met een fantastisch uitzicht over de stad. (Voor de kenners; van de film "Lost in translation"). Ook hebben we uiteraard de drukste oversteek van Tokyo bezocht en een paar keer heen en weer gelopen voor de ervaring. Zeker gaaf om te zien hoe iedereen door elkaar loopt terwijl mensen van alle kanten aan komen.

Mount Fiji was het volgende wat op ons programma stond. In een rustig plaatsje hebben we geslapen in een soort Ryokan met uitzicht op Mount Fiji. Een Ryokan is een traditioneel Japans huis waar je op de grond eet en slaapt. Een tegenvaller was, dat de mountain geen sneeuw had op de top, terwijl wij dachten dat dit het hele jaar door wel zo was. Na een prachtige zonsondergang bij de lakes (meren) zijn we de volgende dag door gegaan naar de stad Kyoto.

In Kyoto is het bamboo forest, wat aan een heel mooi park en de monkey mountain zit. Daar hebben we een dagje rondgelopen tussen de bamboo bomen en later de apen eten gegeven in de bergen. Wat wij zo bijzonder vonden was dat deze natuur echt in de stad Kyoto te vinden is. In Kyoto is ook de wijk Gion, waar de oude huizen van Japan nog overeind zijn gebleven en waar nu veelal restaurantjes of andere toeristische dingen in zitten. In deze wijk schijn je ook nog echte Geisha’s te kunnen spotten, maar die hebben wij helaas niet gezien.

Na Kyoto zijn we doorgegaan naar de stad Hiroshima, waar de kernbom is ontploft. De hele stad is daarom nieuw, behalve de plek waar de kernbom vlakbij tot ontploffing hebben laten komen. Dit gebouw hebben ze laten staan, als teken dat ze nooit meer zoiets willen meemaken.

Ook hebben we in Hiroshima iets typisch Japans gedaan; we hebben een kamer in een karaoke bar gehuurd en hebben een uur lang uit volle borst meegezongen met allemaal bekende nummers. In Japan doen vriendengroepen dit vaak in plaats van een avondje naar de kroeg. En we kunnen er best wel inkomen haha.

Inmiddels zijn we alweer meer dan een maand in Canada en heb ik weinig tijd gehad om verder te schrijven (goed teken, want dan ben ik niet met internet bezig ;). Na Hiroshima zijn we nog dwars door het land omhoog gegaan (tja we hadden toch een "gratis" treinpas) en met een toeristentrein, door de prachtige Japanse Alpen gereden naar het plaatsje Tokoyama. Deze rit was echt fantastisch! En doordat we helemaal voorin de trein zaten, konden we vooruit kijken naar het mooie landschap.

Na deze ervaring waren onze 9 dagen in Japan alweer voorbij. De volgende dag zijn we naar Tokyo terug gegaan en hebben we nog even aan deze stad geproefd voor we door zijn gaan vliegen naar onze volgende bestemming; Canada!

Wat ons opviel in Japan:
* We hebben bijna overal op futons op de grond geslapen. Ondanks dat je niet in een bed slaapt, slaapt het prima!
* De mensen zijn zoo aardig! Het voelde echt als een walhalla zoals je overal in de watten wordt gelegd.
* De mensen zijn supernetjes. Er dringt niemand voor en ze laten je zelfs voorgaan als ze zien dat je haast hebt.
* Het is overal altijd heel stil. In het vliegtuig, trein, op straat. De mensen maken een hele rustige indruk. Het lijkt ook of ze nooit haast hebben, zelfs niet in Tokyo haha.

• 02 Oktober 2017 - 07:03

Enneken:

Leuk verhaal! Hoe gaat het met de baby? Heb je eigenlijk zo nu en dan nog controle?

• 02 Oktober 2017 - 09:11

Nienke :

Super leuk weer! Geniet nog even! X

• 02 Oktober 2017 - 10:27

Ria Nijman:

Hoi Anna en Bas, wat een prachtig verhaal om te lezen. Wat hebben jullie ongelofelijk veel gezien. Prachtige ervaring. Geniet nog even van al het moois .
    Liefs Ria en Jan

• 02 Oktober 2017 - 14:59

Grada De Bruijn:

Hallo wereldreizigers,
    Weer een mooi reisverslag,wat een andere wereld Japan.
    Geniet nog maar even in Canada,de tijd schiet nu op.
    Lieve groeten Jan en Grada