Het échte Tunesië! - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu Het échte Tunesië! - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Annamarie Woudstra - WaarBenJij.nu

Het échte Tunesië!

Blijf op de hoogte en volg Annamarie

19 Mei 2014 | Tunesië, Sousse

De afgelopen maand is er weer heel wat gebeurd. Zo heb ik bezoek gehad, ben ik jarig geweest, heb ik het échte Tunesië leren kennen in de Sahara en wil ik voor eens en altijd vertellen dat de veiligheid hier minstens net zo goed is als in Nederland.

Bezoek
Het lijkt alweer maanden geleden, maar Wilbert en zijn moeder zijn hier toch echt op bezoek geweest! Met bijna 7 uur vertraging, heb ik ze 's middags eindelijk kunnen ophalen van het vliegveld. Om alle stress te vergeten zijn we de volgende dag heerlijk naar de Hammam gegaan met aansluitend een dagje strand. In een Hammam word je heerlijk in de watten gelegd door middel van een anti stress massage, stoombad, gescrubt, ingezeept met zeewiermasker, gezichtsmasker en een haarmasker. Voor Tunesiërs is het de normaalste zaak van de wereld om dit elke zaterdag te doen. Ondanks dat ik het heerlijk vind, vind ik het ook een beetje zonde mijn hele zaterdag daaraan uit te geven, dus ga ik niet elke week.
De rest van de week dat m'n bezoek er was, moest ik gewoon werken, maar tussendoor heb ik zoveel mogelijk tijd gemaakt om ze te kunnen zien.

Jarig
Vrijdagavond hebben we nog een excursie gedaan en aansluitend mijn verjaardag gevierd. Ik had tegen aantal mensen gezegd dat ik die avond mn verjaardag zou vieren in de kroeg en als ze wilden konden komen, mijn collega Bjorn heeft iedereen opgevangen en toen ik aankwam waren er veel collega's van het agentschap en gewoon mensen die ik random een keer had ontmoet haha. En iedereen had cadeautjes meegenomen. Vond ik echt zo superlief! Om 0.00 uur werden we naar de disco gebonjourd en kwam er een birthdaycake met sterretjes. Dat had Bjorn allemaal voor me geregeld. Mijn verjaardag kon dus echt niet meer stuk!
Mijn collega's hadden ook leuk tegen alle gasten verteld dat ik jarig was en toen we bij de incheckbalies van het vliegveld stonden hebben 200 gasten nog voor me gezongen :)!

De Sahara
Elke week gaat er een groep gasten op excursie naar de Sahara. Doordat dit onze grootste excursie is hebben we bedacht dat het goed is als er elke week iemand van Sunweb mee gaat zodat de gasten een nog leukere tijd beleven. Afgelopen week mocht ik het spits afbijten. En wat was het geweldig!!! De gids die we hebben weet echt alles over Tunesie en de geschiedenis daarvan. Tijdens de tweedaagse tocht zie je alle verschillende woestijnen. Ik heb een Berberhuis van binnen gezien, het colloseum waar "The Gladiator" is opgenomen, de zonsondergang in de zandwoestijn terwijl je op een kameel zit. De volgende morgen (wake up call 2.50 uur). rijden naar de zoutwoestijn voor de allermooiste zonsopkomst. Daarna een 3 uur durende Jeepsafari over het zand waar je onder andere naar het dorp gaat waar de eerste Star Wars film is opgenomen. En naar een mooie Oase waar je kan zwemmen bij de waterval. Wat ik ook erg interessant vond was de uitleg die we in de oase kregen over het ontstaan van palmbomen en hoe ze groeien en waar hun vruchten vandaan komen. In 1 woord echt geweldig en als je ooit naar Tunesie toe gaat, moet je die toer gewoon doen, anders kan je net zo goed in Spanje aan het water liggen.
Ondertussen vond ik het ook echt heel leuk om een keer wat anders met de gasten te doen dan alleen info meetings houden en zoveel mogelijk te helpen met een leuke vakantie. Nu kon ik gewoon gezellig met ze kletsen en leren zij mij en ik hun op een andere manier kennen, waardoor het afscheid op de luchthaven ook meteen anders is.

Veiligheid
Helaas zet ik bij dit kopje mezelf aardig voor schut, maar om te laten zien hoe Tunesiërs ook kunnen zijn i.p.v. alleen de slechte verhalen die je overal hoort zal ik wel moeten.
1. Aangezien ik heeel af en toe een heel klein beetje chaotisch ben is het voorgekomen dat ik laatst in mijn haast naar kantoor toe m'n portemonnee onderweg ben verloren. Op een gegeven moment werd ik gebeld door een Tunesische collega of m'n portemonnee in m'n tas zat, dit was niet het geval. Dus ik snel naar hem toe, bleek dat mensen hem op straat hadden gevonden. Ze hadden me in de omgeving van mijn huis wel eens gezien (ik val natuurlijk wel een beetje op hier) en hebben dus netjes de portemonnee met 100 dinar en al m'n pasjes terug gebracht.
2. Toen ik in de Sahara was moest ik met mijn auto naar een hotel, doordat het warm was had ik m'n ramen open gedaan en je raad het al; mijn auto heeft twee dagen met open ramen midden op straat gestaan zonder dat er iets uit is gehaald!
3. Ik heb wat met m'n auto. Afgelopen week was ik naar de Irish Pub en zette ik mijn auto stil in een best drukke uitgaansstraat. Toen ik uit m'n auto ben gestapt heb ik de deur gewoon open laten staan. Ik bedoel dus niet dat m'n auto niet op slot stond, maar de deur stond echt open. Toen we binnen zaten, kwam er na een half uur een security mannetje naar ons toe om te vragen of het toevallig mijn auto was en het niet handig was om de deur dicht en op slot te doen. (schaam, schaam).

Zo zie je maar weer, hoezo de veiligheid is niet goed? Waar ik het meest bang voor ben, is de kat die me elk moment aan kan vallen als je de vuilnis weggooit en de paar kakkerlakken die ik helaas al ben tegengekomen :p!

Tot snel!
Anna

  • 19 Mei 2014 - 22:38

    Laura:

    Ik hóór je de verhalen echt vertellen in mn hoofd hahaha!
    Zo leuk om te lezen allemaal..!

    Zouden we hier trouwens ook een gewoonte van moeten maken: elke zaterdag een scrub en massage.. hmm.. ;-)

    Liefs!

  • 20 Mei 2014 - 06:52

    Susanna:

    Wat een belevenissen allemaal. Hier alweer op tijd wakker... Op naar het werk! Gelukkig inmiddels zomers weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annamarie

Actief sinds 07 Aug. 2008
Verslag gelezen: 822
Totaal aantal bezoekers 53108

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 11 Oktober 2017

Bas, Anna & little baby reis

03 December 2014 - 18 April 2015

Wens Chalet in Oostenrijk

12 April 2014 - 31 Oktober 2014

Werken in Tunesië!

11 December 2013 - 18 Maart 2014

Werken in Zwitserland

24 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: